Bejelentkezés
Elfelejtett jelszó
Bejelentkezés
godiolvasokor

Aikido könyvek a Könyvtárban

gödi olvasó · 1 éve
Miért érdekes elolvasni ezeket a könyveket?
Nem azért, amit közvetlenül tanulunk belőle, hanem az összetett és a mindennapi életben alkalmazható praktikus tudás, és nézőpont megismerése és ennek kifejlesztése miatt.
Ha tetszik, ettől leszünk műveltek.
Manapság nagy divat a testedzés, meg a spiritualitás, mégpedig szeparé üzemmódban. Épp ebből a szétválasztásból ered modern embert zsákutcába jutása.
A keleti harcművészetek divatja (személyes benyomásom szerint) épp alábbhagyóban van, vagy többnyire, mint egzotikus sport, vagy puszta önvédelmi technika létezik.

Miért pont az Aikido?
A „nem cselekvés”, „az ellen nem állás művészete” „az ellenfél erejének visszafordítása” néven ismert Aikido „a harmónia útja” harcművészet eredendően egy spirituális gyakorlatból fejlődött ki, nem a szoros értelemben vett harcművészet, és végképp nem küzdősport.
Az Aikido a világ szellemével való egyesülés művészete, és nem támadó harcművészet. Ez lényegileg megkülönbözteti az összes többi harcművészeti irányzattól: az ellenféllel való eggyé válást hirdeti, elmében és testben egyaránt.
Az ellenféllel való eggyé válás természetesen csak az önmaga megismerése és az ellenfél tisztelete eredményében lesz lehetséges. E nélkül pedig lehetetlen.

William Gleason Az Aikido spirituális gyökerei
Pedig a harcművészetek bármelyike, de mindközül az Aikido-az, amely szellem a lélek és a test harmóniáját és a világmindenség harmóniájával való egységben valósítja meg.
„Ezek nem az én tanításaim, hanem Japán uralkodói vonaláé. Ám az Aikidót ezeknek az elveknek a tényleges gyakorlása jelenti.” foglalta össze az alapító egyszer a tanítások lényegét.
Mi az Aikido harc? Tömören és röviden: a saját egyensúlyában lévő egyén célja: a saját elméjének olyan összpontosítása, mely során az ellenfél elveszíti egyensúlyát. A technika alapja, hogy a harcos elméje a tökéletes nyugalom állapotába jusson, mikor az elme elcsendesedik, semmiféle gondolat nem kavarog benne, üres, de nem eltompult, hanem hihetetlenül éber állapotban van.
Ha egy kívülálló megpróbálja korlátozni a mozgásunk szabadságát, és belesodródunk ebbe a konfliktusba, már el is veszítettük önmagunkat. Mikor társunk megmozdul, a lelkünknek már uralnia kell őt. A harcost ebben a stádiumban az vezesse, hogy igaznak kell lennie: azaz úgy kell látnia a dolgokat, ahogy vannak: az őszinteség és valóság elérésének megcélozása: enélkül a fejlődése lassú lesz. 
Az Aikido spirituális tartalma semmiféle kötött formában vagy technikában nem található meg (nem mágikus bűvészmutatvány), a saját tudatunk az ami spirituális erővel tölti meg az Aikido formáit. A helyes hozzáállás nélkül csupán annak fizikai síkját ismerhetjük meg.
A kötet ezt követően, mélyreható és gyakorlatias alapossággal tárgyalja mindezek megvalósítását, és azoknak a japán filozófiai-vallási rendszerben való megalapozását.
Határozottan állást foglal a versenyszellem ellen: nem pusztán a siker hajhászását vagy a triumfálást veti el, sőt elsődlegesen azt tartja fontosnak, hogy  a versenyszellem tulajdonképpen korlátozás: a valóság teljes megismerését gátolja.
A szerző nyugati, tehát pontos ismerője és elszenvedője a kizárólag teoretikus nyugati gondolkodásnak. Szemlélete ugyanakkor keleti, és nem-nyugatiaknak szóló útleírást, hanem eredeti ismeretet közöl, az eredeti rendszerében. 
Ennyiben nagy figyelemmel, és sok szünettel kell olvasni.

Tamura Nobujosi Az Aikido átadása és etikettje
Nyelvében él a nemzet mondták, mikor a magyar nyelv felszámolása kormányprogram lett. A japánok még nem felejtettek el a nyelvükben és írásjeleik összetett szimbólumaiban, vagy kalligrafikus képekben gondolkodni.
Tamura ennek megfelelően az Aikido fogalmát is a japán írásjelekből vezeti le. Ez a hozzáállás nagyon sokat elárul az igazi tradicionalizmusról és arról amit mára Európában elveszítettünk.
A továbbiakban az Aikido tanításainak alapjait magyarázza, és az oktatás céljáról és módszereiről beszél. Pedagógusok haszonnal forgathatják.
A szerző azt mondja: „Ha a világegyetem rendjét helyesen alkalmazzuk a társadalomban, akkor a közösségi harmónia, saját magunk és a többiek közötti kapcsolat természetes módon fejlődik majd ki. Ekkor az emberiség, mint egyetlen nagy család fog hozzá, hogy újjáépítse a világot, amelynek harmóniája gondoktól terhes”
A kötet részletesen tartalmaz előírásokat a tanító szerepére, tanítás és a tanuló kiválasztás elveire, a gyakorlóhelyek berendezése kérdéseire, a köszöntés módjaira, az öltözékre, a fokozatok és vizsgák rendszerére, valamint a felszerelések kérdésére.
Vegyük figyelembe, hogy ami nekünk szokatlan, az ott évezredes valódi tradíció: nem skanzen és nem divat.
Useiba Moriteru és Useiba Kissómaru: Aikikai Aikido
 I. Alaptechnikák II. Haladó technikák
Ezek már gyakorlati tudást tartalmazó kötetek, inkább csak arra alkalmasak, hogy valaki gyakorolja, azt ami egy mestertől megtanult.
Megjegyzést csak bejelentkezett blogolok tagok írhatnak!
Jeletkezz be a blogodban, vagy készíts te is egy blogot a blogolok.hu-n!
gödi olvasó
Ezen a felületen a gödi olvasók blogját találja, amely abból a célból készült, hogy olvasmányélményekről beszélgessünk. A felületet a Göd Városi Könyvtár moderálja.