Belépés
Elfelejtettem a jelszavamat

Aikido könyvek a Könyvtárban

2017-05-16

Miért érdekes elolvasni ezeket a könyveket?
Nem azért, amit közvetlenül tanulunk belőle, hanem az összetett és a mindennapi életben alkalmazható praktikus tudás, és nézőpont megismerése és ennek kifejlesztése miatt.
Ha tetszik, ettől leszünk műveltek.
Manapság nagy divat a testedzés, meg a spiritualitás, mégpedig szeparé üzemmódban. Épp ebből a szétválasztásból ered modern embert zsákutcába jutása.
A keleti harcművészetek divatja (személyes benyomásom szerint) épp alábbhagyóban van, vagy többnyire, mint egzotikus sport, vagy puszta önvédelmi technika létezik.

Miért pont az Aikido?
A „nem cselekvés”, „az ellen nem állás művészete” „az ellenfél erejének visszafordítása” néven ismert Aikido „a harmónia útja” harcművészet eredendően egy spirituális gyakorlatból fejlődött ki, nem a szoros értelemben vett harcművészet, és végképp nem küzdősport.
Az Aikido a világ szellemével való egyesülés művészete, és nem támadó harcművészet. Ez lényegileg megkülönbözteti az összes többi harcművészeti irányzattól: az ellenféllel való eggyé válást hirdeti, elmében és testben egyaránt.
Az ellenféllel való eggyé válás természetesen csak az önmaga megismerése és az ellenfél tisztelete eredményében lesz lehetséges. E nélkül pedig lehetetlen.

William Gleason Az Aikido spirituális gyökerei
Pedig a harcművészetek bármelyike, de mindközül az Aikido-az, amely szellem a lélek és a test harmóniáját és a világmindenség harmóniájával való egységben valósítja meg.
„Ezek nem az én tanításaim, hanem Japán uralkodói vonaláé. Ám az Aikidót ezeknek az elveknek a tényleges gyakorlása jelenti.” foglalta össze az alapító egyszer a tanítások lényegét.
Mi az Aikido harc? Tömören és röviden: a saját egyensúlyában lévő egyén célja: a saját elméjének olyan összpontosítása, mely során az ellenfél elveszíti egyensúlyát. A technika alapja, hogy a harcos elméje a tökéletes nyugalom állapotába jusson, mikor az elme elcsendesedik, semmiféle gondolat nem kavarog benne, üres, de nem eltompult, hanem hihetetlenül éber állapotban van.
Ha egy kívülálló megpróbálja korlátozni a mozgásunk szabadságát, és belesodródunk ebbe a konfliktusba, már el is veszítettük önmagunkat. Mikor társunk megmozdul, a lelkünknek már uralnia kell őt. A harcost ebben a stádiumban az vezesse, hogy igaznak kell lennie: azaz úgy kell látnia a dolgokat, ahogy vannak: az őszinteség és valóság elérésének megcélozása: enélkül a fejlődése lassú lesz.
Az Aikido spirituális tartalma semmiféle kötött formában vagy technikában nem található meg (nem mágikus bűvészmutatvány), a saját tudatunk az ami spirituális erővel tölti meg az Aikido formáit. A helyes hozzáállás nélkül csupán annak fizikai síkját ismerhetjük meg.
A kötet ezt követően, mélyreható és gyakorlatias alapossággal tárgyalja mindezek megvalósítását, és azoknak a japán filozófiai-vallási rendszerben való megalapozását.
Határozottan állást foglal a versenyszellem ellen: nem pusztán a siker hajhászását vagy a triumfálást veti el, sőt elsődlegesen azt tartja fontosnak, hogy a versenyszellem tulajdonképpen korlátozás: a valóság teljes megismerését gátolja.
A szerző nyugati, tehát pontos ismerője és elszenvedője a kizárólag teoretikus nyugati gondolkodásnak. Szemlélete ugyanakkor keleti, és nem-nyugatiaknak szóló útleírást, hanem eredeti ismeretet közöl, az eredeti rendszerében.
Ennyiben nagy figyelemmel, és sok szünettel kell olvasni.

Tamura Nobujosi Az Aikido átadása és etikettje
Nyelvében él a nemzet mondták, mikor a magyar nyelv felszámolása kormányprogram lett. A japánok még nem felejtettek el a nyelvükben és írásjeleik összetett szimbólumaiban, vagy kalligrafikus képekben gondolkodni.
Tamura ennek megfelelően az Aikido fogalmát is a japán írásjelekből vezeti le. Ez a hozzáállás nagyon sokat elárul az igazi tradicionalizmusról és arról amit mára Európában elveszítettünk.
A továbbiakban az Aikido tanításainak alapjait magyarázza, és az oktatás céljáról és módszereiről beszél. Pedagógusok haszonnal forgathatják.
A szerző azt mondja: „Ha a világegyetem rendjét helyesen alkalmazzuk a társadalomban, akkor a közösségi harmónia, saját magunk és a többiek közötti kapcsolat természetes módon fejlődik majd ki. Ekkor az emberiség, mint egyetlen nagy család fog hozzá, hogy újjáépítse a világot, amelynek harmóniája gondoktól terhes”
A kötet részletesen tartalmaz előírásokat a tanító szerepére, tanítás és a tanuló kiválasztás elveire, a gyakorlóhelyek berendezése kérdéseire, a köszöntés módjaira, az öltözékre, a fokozatok és vizsgák rendszerére, valamint a felszerelések kérdésére.
Vegyük figyelembe, hogy ami nekünk szokatlan, az ott évezredes valódi tradíció: nem skanzen és nem divat.
Useiba Moriteru és Useiba Kissómaru: Aikikai Aikido
I. Alaptechnikák II. Haladó technikák
Ezek már gyakorlati tudást tartalmazó kötetek, inkább csak arra alkalmasak, hogy valaki gyakorolja, azt ami egy mestertől megtanult.

Hozzászólások (0)